6 Tahun Di UITM Dan Ini Yang Aku Dapat

by - Monday, August 15, 2016

Assalamualaikum


Sebenarnya tak ada isu pape pun yang nak update cuma macam nak terkenang-kenang pulak zaman belajar aku nie hihihi


SPM aku tak adalah straight A's pun. Aku dapat 4A je. Aku ingat lagi masa tu aku memang down sangat-sangat sebab yelah ~ aku dari SBP dan dapat results 4A je. Tambah sedih pulak, masa tu boleh dikatakan everyoneeeeee expect aku dapat straight A's sebab UPSR dan PMR aku cemerlang. Tapi bila tak dapat, aku jadi murung jugak. Sanggup tak online FB and off chat online tu sebab taknak kawan-kawan chat aku masa tue tanyakan pasal results. Aku rasa dua hari aku berkurung dalam bilik sambil fikir "dengan results aku macam nie, amendalah aku nak belajar dekat U nanti"

Masa Form 5 ; tengah amali sembelihan burung puyuh! :D

Aku, Nani and Fyra. Nani ni PKP sekolah. Dialah yang selalu sound bilik aku sebab bising
bila dah habis prep malam hahahah Penyumbang kebisingan? Tu yang sebelah kanan sekali tue.
Kalau aku dengan dia dah bergabung ; habis satu aspuri bergegar dengan ketawa kitorang
Ini pun geng sekepala aku gak nie. Janganlah bagi kitorang berkumpul. Memang kecoh jadinyaa hahha
Tapi dulu je lah ~ sekarang dua dari kawan aku dalam gambar ni dah kahwin hihihi
Sekarang ni jarang dah contact dengan dorang sebab busy Y.Y

Tak lama lepas tu dapat pulak tawaran Matriks. Pergh ~ memang nak sangat masuk matriks sebab fikir nak cepat habis belajar tapi bila fikir kena belajar Bio, Chem, Fizik and Add Math buat aku macam taknakkkkkkkkkkkkkkkkkkk! Masa ni boleh dikatakan hari-hari aku nangis sebab macam stress. Tambah pulak results UPU pulak akan dikeluarkan selepas aku masuk Matriks. Kang kalau aku dah masuk Matriks tapii tetiba results UPU aku dapat macam yang aku nak macam mana? Haaaaaa stress dua kali. Tambah pulak masa tu aku duduk dekat Kota Kinabalu, Sabah. Makan kos jugak sebenarnya nak balik Semenanjung dan pergi ke Matriks Arau. Almost everyday gelisah dan menangis, siap call semua mak sedara aku, luahkan semuanya. Parents aku pun risau tengok aku masa tu


Dalam duk stress menangis sambil mengadu dekat blog, aku dapat pulak UITM Dungun dengan kos yang aku nak iaitu Diploma Pentadbiran Awam. Perghhh ~ terus menangis aku masa tu sebab yelah! Bersyukur kot dapat kos yang kau nak! Aku nak apply Law tapi tak dapat and now aku tahu ada hikmahnya kenapa aku tak dapat hihihihih So pada 26 Julai 2010, aku masuk lah UITM Dungun dan inilah permulaan kepada antara saat-saat indah aku semasa belajar :)

Roomates masa Part 1. Eii rinduu sebab macam-macam kenangan aku dengan diorang nie!

Since 2010 until now :) Angie je tak masuk lagi geng masa nie hiehihi

Family Day FSPPP. Best giler masa ni sebab satu batch united! Haih rinduu!

Bak kata Gman ; kalah menang tu nombor dua, yang penting gaya kena ada hahaha
Happening betul masa ni! 

Tahun 2012 aku berjaya habiskan Diploma aku dengan CGPA 3.50. Alhamdulillah :) Masa ni memang target aku nak grad dengan first class dan masa final sem Diploma, aku memang pulun sehabis-habisnya. So lepas dah tamat Diploma, aku memang target ; Degree. Yes, aku nak sambung Degree pulak

Konvo Diploma aku hihi
Bestnya konvo! :D

Malangnya masa tu tak ramai kawan-kawan satu batch aku yang dapat sambung Degree. Aku tak tahu di mana silapnya. So benda ni macam efek aku jugak sebab aku risau giler. Tapi tu lah ~ pada malam tahu results sambung Degree tu, aku menangis-nangis bila ayah aku tunjukkan results application aku masuk Degree. Syukur Alhamdulillah. Masa ni aku rasa aku antara yang bertuah dapat sambung Degree di UITM Shah Alam selama setahun dan setahun lagi di UITM Seremban 3. Merasa jugak aku dengan kampus baru tue :)

From UiTM Dungun to UiTM Shah Alam ; dengan diorang :)
Benchmark Geng

Yeass! Merasa jugak aku belajar dekat UiTM Seremban ni hehehe

Adik-beradik BACAS. Okay rindu giler dengan diorang semua
Nanti jumpaaaaaaaa hujung Ogos ni, Insha Allah!

Classmates Degree aku. Huhaii ~ rindu jugak nie dengan diorang semua

Masa konvo Degree
Dengan family kecil kuuu <3 td="">

Semasa dalam final sem Degree lagi aku duk fikir-fikir, nak sambung ke tak Master ni. Tapi kawan-kawan aku ada je yang apply and aku pun haaaaaaaa apply jugak. Tapi masa tu otak aku memang aim nak bekerja. Memang langsungggg tak ada niat nak belajar lagi. Tapi tu lah ~ kita ni plan je tapi Allah swt yang tentukan. Aku ingat lagi, masa aku nak p interview Master, aku duduk termenung depan TV sambil fikir "betul ke tak ni aku nak sambung belajar ni" tapi aku nekad, pergi je. Dapat tak dapat, tu soalan nombor dua. 


Mungkin Allah swt nak bukak kan hati aku agaknya. Pada hari aku pergi interview Master tue, semuanya sangat smooth dan aku jumpa terus kawan-kawan aku yang nak sambung jugak. Aku macam ada semangat pulak nak sambung. Lepas tu dapat pulak fully support dari parents, keluarga aku ; lagi aku bertambah semangat so pada March 2015, aku balik semula ke UITM Shah Alam untuk sambung Master sampai habis :)


Yup. Aku dah berjaya tamatkan pengajian Master aku di Shah Alam. Alhamdulillah, terima kasih untuk semua doa-doa dan semangat dari keluarga, kawan-kawan. Kadang-kadang kalau stress ke, aku whatsapp je dekat kawan-kawan dan cerita. Kadang-kadang sampai nangis pun ada. Paling terharu bila ada yang turun Shah Alam dan terus "Mai jom jumpa!" dan bagi kata-kata semangatt dan belanja aku makan hahhaha Nanti ada rezeki, aku belanja korang pulak ye :)


Insha Allah next entryy aku akan tulis pasal perjalanan Master aku ye :) Stay tuned!

Cinab ; paling sayang, paling rapat, paling ada time susah senangg
Masa ni kitorang bukak puasa dengan potluck ramai-ramai! 

Siapa sangka, dalam geng Cinab ; ada yang bertemu jodoh hahah :D
Masa diorang bagi kad kahwin, kitorang satu gengg happy gileeee! Hahahha
Majlis perkahwinan Ahmad dan Niniii

Masa kami semuaaa, Cinab pergi vacation dekat Port Dickson!
Paling best weyh masa nie hahaha ;D

To be honest, perjalanan belajar dan zaman aku di UITM adalah antara saat-saat paling best. Dari zaman Diploma aku di UITM Dungun, Degree di UITM Shah Alam dan UITM Seremban kemudian Master di UITM Shah Alam, memang banyakkkkkkkkkk sangat momen-momen manis, pahit, gembira dan sedih yang pernah aku lalui.  Aku belajar banyak benda. Aku dapat ramai kawan-kawan dari satu Malaysia. Aku kenal macam-macam perangai. Aku belajar untuk handle diri aku sendiri. Aku cuba untuk belajar sabar dan how to give and take dengan orang di sekeliling aku. Aku tahu macam mana nak handle orang ramai dan letakkan diri aku dalam situasi orang. Tambah-tambah pulakkk bila dah aktif dengan persatuan pelajar, memang banyakkkkkkkkkkk sangat benda yang aku belajar yang tak mungkin aku dapat dari dalam kelas. Boleh dikatakan everyydayyy aku akan belajar benda baru. Nak listkan satu persatu benda yang aku dapat memang tak lahhhh sebab banyak! Hahahaha


Hence, salute to UITM and all the lecturers and staffs sebab bagi peluang dekat students yang macam aku untuk menimba ilmu. Zaman aku adalah zaman semasa Professor Emeritus Tan Sri Dato' Sri Ir. Dr Sahol Hamid Abu Bakar jadi VC UITM. Pernah jumpa Dr Sahol sekali je masa Ekspo Selangkah ke UITM tahun 2015, terus macam starstruck masa jumpa dia hahhaha tapi tak sempat nak mintak selfie sebab Dato tengah ronda-ronda dalam DATC masa tue


Mama ayah dan Hakim lah orang yang palinggg aku akan bagi credit hidup paling besar dalam hidup aku
. Sebab mereka yang ada dengan aku time susah senang tanpa perlu aku merayu-rayu. Diorang datang tanpa aku duga pun ecececeh hahhahaha Dari segi semangat, doaa, wang, tenagaa, masa dan macam-macam lagi lah. Aku jadi kuat ni pun sebab mereka. Tak ada mereka nie, tak tahu lah macam mana aku nak hadap


Family aku yang lain pun sama. FYI aku memang agak rapat dengan keluarga aku. Kalau dengan mak saudara aku tue, memang kadang-kadang akan p keluar for shopping ke, teman diorang p coffee session ke. Kalau jumpa je, mesti akan ada sessi gelak sakan yang akan memang tak hengat dunia ahhahhaha Seronok sebenarnyaa keluar dengan diorang. Belum masuk lagi part kalau dah melepak dengan cousins, memang tak kenal dah siang malam pagi petang siang dan malam hahahha Diorang laaa yang akan bagi kata-kata semangatt dekat aku

Dengan adik aku masa hari last puasa baru-baru nie.
Boleh pulak dalam kurang sejam lagi nak berbuka, aku p heret dia pergi Mydin Mall nak beli barang
sebab masa tu aku yakin memang takkan ada orang dan tekaan aku betul! Hahahha
Terima kasih laa sebab layankan kakak mu iniii 

Dengan cousins aku, tak cukup lagi niii!

Masa raya puasa baru nie hihi Geng Siakap Selambaaa 

Ada benda yang baik, aku jadikan pengajaran dan pedoman. Benda baik ni aku simpan dan ingat elok-elok. Maybe dari kawan-kawan atau dari lecturers sendiri. Kadang-kadang nasihat lecturers pun aku ingat, diorang nasihat aku directlty. Build connection dengan diorang. Kadang-kadang dapat kawan yang baik, aku ingat dan ikut apa sahaja nasihat diorang. Alhamdulillah, aku dapat kawan-kawan yang baik, yang sporting, yang gila-gila, yang masuk kepala dengan aku so perjalanan belajar aku memang seronok. Hence, thank you so much kawan-kawan aku yang dari zaman Diploma, Degree dan Master. Yang aku kenal dari kawan atas kawan pun, thank you so much! Seronok dapat kenal dengan ramai orang, kenal dan tahu cerita mereka. Sedikit sebanyak macam tahulah sikit pasal dunia luar :)


Ada benda yang tak baik berlaku pun ada. Yang tu, aku akan jauhkan diri awal-awal. Yelah, dah benda tak baik kan? Kita get rid je lah cepat-cepat. Yang ekauu nak p dekat-dekat, pasai apa? Nak cari nahas? Hahahah gitu lah ceritanyaa. Bila berkawan nie, kena pandai fikir ianya baik atau buruk. Kita kan dah besar, so fikir baik-baikk


Kadang-kadang aku terfikir ; kalaulah aku sambung Matriks, apa jadi agaknya aku masa nie? Kalau aku dapat Law, mampu ke aku nak carry? Kalau tak dapat sambung Degree, apa akan jadi? Kalau aku tak sambung Master, agaknya aku tengah menggangur ke sekarang nie? Hish ~ macam-macam soalan lah!

Gigih je highlight semua nota

Wajib buat jadual belajar macam ni sejak Diploma sampai Master. WAJIB

Masa Diploma rajinlah buat nota
Masa Degree banyak guna slides power point
Masa Master, guna mind map
hihihi

Tapi kan ~ bila aku fikir-fikir balik ; Allah swt tu sangat memudahkan perjalanan aku sebenarnya. Yes, mungkin aku tak dapat apa yang aku nak tapi Dia bagi apa yang perlu untuk aku. Aku plan nak itu ini tapi end up Allah bagi aku yang lebih baik. Cop cop ! Sekarang ni memang kita tak dapat tengok lagi tapi tunggulah dalam masa akan datang dari sekarang. Masa tu baru kita faham kenapa sekian sekian ini terjadi.


Dan sekarang ni, aku cuba untuk melatih diri aku untuk terima dan redha dengan apa yang terjadi. Aku melatih diri aku untuk sentiasa positif and not too overthinking! Let it be and doa banyak-banyak :)


p/s : tengah cari kerja!


  

You May Also Like

0 comments