Semester 5 Yang Penuh Dengan Cerita & Kerja

by - Wednesday, July 16, 2014

Assalamualaikum


Hai semua. Okay kali ini tak nak tulis ayat ayat cliche seorang blogger bila dah lama tak update blog seperti "lamanyaaaa tak update blog", "fuhhhhhh ~ siap pun tiup debu dekat blog", "berhabuk dah blog aku nie" dan sebagainya hahahah eh terasa ke? maaflah kak, gurauan di bulan Romadhon ni hihi


Okay so as you all knew, Iolss dah habiskan Semester 5 Degree ni! Alaa kalau yang follow aku dekat IG tahulah sebab aku rajin je upload gambor dekat situ. To be honest, aku rasa sangat-sangatlah bersyukur kepada Allah swt sebab finally aku dapat jugak habiskan Part 5 yang penuh dengan dugaan, cabaran, kekangan masa, tenaga dan wang dan sebagainya. 


Agak keterlaluan tak kalau aku cakap, sejak aku masuk Diploma sampai Degree sekarang ni, Part 5 adalah yang paling hebat dugaan dan cabaran dia?


First, sebab subjek semester 5 adalah subjek yang paling banyakkkkkkkkkk kau kena interact dengan group members kau. Kalau before this, semua assignments and presentations boleh buat sorang-sorang and no need to do the discussions etc tapi sebaliknya untuk subjek part 5 sebab kau mesti mesti mesti dan WAJIB untuk sit together with your groupmates and discuss everything. 


Malaysian Economy for example. Aku dengan groupmates aku terpaksa turun ke Kedah sebab kitorang amik tajuk Rural Poverty sebab Kedah adalah negara ketiga tertinggi peratus povertynya selepas Sabah dan Kelantan. Pergi Khamis petang, ponteng kelas dan buat kerja itu ini sebab rushing nak kejar masa. 

My groupmates for Malaysian Economy.
Singgah rumah Ikmal for breakfast dan celebrate birthday Paan 
Ini scrap book kami! Haha comel tak? Bentuk rumah tuu ~
Behind the scene of making our scrap book!

Balik UiTM pulak kena handle untuk buat video documentary and scrap book hasil dari lawatan kami ke Kedah. Amik masa jugak tu sebab semua ni melibatkan marks kan? Tapi alhamdulillah, we manage to do it in the time given! Happy giler kot masa lepas present video untuk satu batch tengok dan submit scrap book dekat lecturer walaupunnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn ada masalah teknikal sikit huhu


Project Management. Ambui ~ yang ni pulak kita kena buat satu proposal pada client ynag Request For Proposal (RFP) from the tenders. So for this semester, kami dapat tender untuk promote Terengganu dalam masa setahun dengan budget RM 200K. So macam-macamlah event yang groupmates aku buat, buat itu ini. 


Yang paling tak tahan adalah masa nak kena attach network diagram, yang tu memang dugaan. Sabar je lah nak sambungkan semua kertas A4. Tambah pulak, group aku salah pergi print sampai jadi 300 kertas A4 bilamana lepas tu baru sedar kami sepatutnya boleh je print 100 kertas A4. Fuhh ~ nampak tak dugaan tue? Haha


Tapi dugaan tu rasa berbaloi sebab proposal kami dapat highest marks dalam kelas. Syukur Alhamdulillah :)
Groupmates aku dengan Proposal kami yang besar tue hahah yeay!
rindu pulak nak buat kerja sama-sama dengan diorang

Behind the scene masa discuss Proma hahaha

BTS tampal netwok diagram yang besar gedebak nak mampus bila lepas tu baru tahu
kami dah salah print hahah :D

Research! Weyh yang ni sumpah aku nak menangis. Rasa macam tak ada mood langsung nak buat research sebab macam tak tahu dan tak nampak apa yang kena buat! Tapi lepas dah banyak kali consult, kena tegur dengan supervisor baru lah macam okayyyyyyyyyyyyyyyyyyy ~ tu pun last minute okay! Haihlah ~ dugaan dugaan. 


Nasib baik aku dapat research partnet yang awesome. Okay dah. Aku rasa perkataan 'awesome' tu dah cukup nak gambarkan yang betapa bagusnya research partner aku nie hihihih Kak Nad, if you read this, i just want you to know that I'm very lucky to have kakak like you :)

Me with Kak Nad hihihi tgklah muka aku tue, memang tak cukup rehat dan tidur sigh

Environment. Ni subjek elektif. Well ~ aku rasa env ni okay dan tak adalah susah sangat cuma penatlah sikit kan nak baca current issues tapiii jadi penat bilamasa kami kena buat event! Ya, event Green Vengers. Boleh baca dekat sini lah ye? Malas aku nak taip balik hahaha


Dan subjek Public Finance yang kami kena pergi Pejabat Audit di Seremban dan interview orangnya. Overall, presentation kami dapat pujian dari lecturer kami, Sir Zul. Subjek yang lain macam BEL dan Arab macam okay okay je sebab bila dah busy dengan final year project, BEL dan Arab di anaktirikan sobs sobs Selalu masuk kelas BEL dan tiru homework member sebab tak tahu BEL ada kerja hahaha

Shooting video Arab dekat Port Dickson. Khelas kauu ~ hahhaa
Oh they have been my Arab mates since semester 3 lagi :)


Okay itu cerita yang dalam kelas ye. Dalam kelas. Cerita luar kelas pulak aku kan one of the Bacas Committee. Bacas ni stand for faculty aku punya kelab pelajar lah kononnya. So semester ini di UiTM Seremban 3, aku rasa kami semua memang having fun buat kerja, event kami pun berjaya dan dapat sambutan dan students get to know us. 

Event PTD Talk with Dato Dr Muhammad, bekas pengarah INTAN aka my former lecturer :)

Dinner Masquerade, collaboration with Bacas & CASS yawww
Handle Debat Piala Dekan FSPPP UiTM Se-Malaysia dengan SMF, Cass dan Bacas.
Kenangan paling manis pernah aku rasa :)

Bacas Day Out ; hahah kitorang makan steamboat ramai-ramai tapi sayang, tak cukup korum huhu

So bila dah kena buat event, memang agak penatla sebab aku kena buat poster, print dan pergi tampal dekat sekitar faculty. Tapi aku enjoy je buat poster tu semua hahha


Lepas tu pulak kannnnnnnnnnnnn, hmm aku ni jugak adalah salah seorang Jawatankuasa Perwakilan Kolej (JPK) jadi bertambahlah kerja aku yang kena buat. Kena buat itu ini, lepas tu kadang kadang pukul 1 pagi ada students sakit kita yang kena handle everything. Paling teruk masa kena handle pendaftaran pelajar diploma selama dua minggu berturut-turut, Sabtu dan Ahad. Sakit memang sakit tapi aku rasa macam dah mula suka dengan jawatan aku as JPK nie heheheh


Semasa pendaftaran pelajar Diploma :)

JPK and Seketariat ; Iftar at Nasi Arab Damsyik yawww


Perjumpaan JPK dengan Diploma students fuh ~

So despite from all of these semuaaaaaaaaaa yang aku tulis nie, ya - aku kena buat dan handle. Aku memang kena gilergiler kena pandai bahagikan masa, buat itu ini. The top of the stories is after Hari Gawai break di mana hari hari aku kena buat kerja yang memang kena siap on that time jugak sebab esoknya dah kena submit. Ya Allah ~ masa tu pulak memang aku tak cukup rehat, tak cukup tidur, makan ikut dan je. Kerja memang banyakkkkkkkkkkkkk sangat!


Kadang kadang aku ada dekat fac dari pukul 8 pagi dan balik bilik pukul 6.30 petang. Memang seharian duduk dekat fac je buat kerja. Lunch hour pulak kadang kadang ada meeting dengan MPP, Cass atau SMF lagi so macam ya rabbi, penatnya. Masuk kelas dalam keadaan tergesa-gesa, tak makan tak apa. Balik kolej pulak kena handle kerja JPK dan kadang-kadang ada meeting lagi dengan JPK yang lain.

Masa ni pukul 6.30 petang dah tapiii kami masih dekat lab lagi, duk buat kerja dan tolong member yang lain
Meeting with MPP, SMF, CASS and Bacas. Fuhh ~ 

To make it short, every 24 hours yang kau ada semasa semester 5 adalah sepatutnya digunakan dengan sebaik-baiknya dan tidak boleh dibazirkan begitu sahaja sebab hello ~ kau dah tahu kerja banyak tapi masih nak tangguhkan lagi?


Ya - semester 5 memang buat aku jadi bingung dan penat yang keterlaluan sampai rasa macam aku nak lepaskan semua jawatan yang aku ada dan rest for a while. Sampai satu tahap aku rasa aku nak kerat-keratkan badan aku ni dan bagi dekat semua orang yang perlukan aku pada masa yang sama masa tue. Sampai tahap di mana aku nak upah personal assistant (PA) untuk handle kerja aku dan sampai satu tahap aku rasa macam nak upah orang buat assignments aku hahahah tapiiiiiii semua ni tak pernah aku buat pun :p


Final examination pulak aku tak nak cakap apa-apa. Aku rasa macam aku boleh buat kecuali paper Project Management je lah yang aku rasa macam was was sikit tapi pape pun aku harapkan semuanya dapat A plus plus lagi, Insyallah amin! Carrymarks pun bagi aku macam okay je lah ~ so lets hope for the best ye? Doakan untuk aku :)


Cuma kau bayangkanlah, bila kau dah penat dan tak cukup rehat dan tidur selama sebulan lebih dan tetiba nak forcekan diri kau untuk belajar jugak dengan study week hanya dua hari, memang sangat-sangatlah mengundang kemalasan dalam diri kau. Come on, kau dah penat dan nak rest tapi tak boleh sebab ada final paper? Memang sakit wa cakap sama lu ~


Ada satu time tu, aku macam dalam keadaan demam baik-takbaik-baik-takbaik hampir dekat 2 minggu. Siang dia okay tapi lepas Maghrib memang demam panas aku dibuatnya. Lepas tu makan sikit, muntah balik. Muntah yang memang angin keluar terus dari perut. Maybe sebab selalu skip makan kot ~ Ada satu masa tue, aku termuntah dekat McDonalds hahahh redha je lah member-member aku dapat member macam aku nie hahaha

Meja study aku :) Rindu!

Sebab tu masa semester 5 dah habis, aku rasa yeayyyyyyyyyyyyyyyyy happynya! sebab sakit betul aku rasa masa semester 5 nie. Ada kawan aku nak buat sujud syukur sebab berjaya tamatkan semester 5. Ada jugak kawan aku yang cakap dengan aku "Setough-tough kau Mai, kau sendiri tak larat nak hadap sem nie. Apatah lagi aku nanti kalau sambung belajar" Entahlah ~ actually its depends on the people right when it comes to handle and manage your time and stress kan?


Aku bersyukur sangat dengan Allah swt sebab berjaya kuatkan aku dan kawankawan aku yang lain nak hadapi semua nie. Maybe kami ada antara satu sama lain, bagi semangat dan kekuatan. Tambah pulak, groupmates aku untuk semua subjek sangat sangat awesome! Yang jenis 'kau susah, aku pun susah' so macam kerja tu tak adalah rasa beban sangat :)


Tapi dalam masa duk sibuk dengan kerja banyak sangat, aku bersyukur sebab dapat kawankawan yang sangat sporting, perangai masing-masing yang suka buat lawak tak ikut masa, cerita kelakar yang diorang duk buat aku gelak, gelagat masing-masing. Terima kasih korang untuk semua memori yang kita ciptakan bersama hihi iloveyou olss :D

Makan besar ramai ramai dengan classmates before Ramadhan hari tue :)


Classmates aku, hahah sem depan satu kelas lagi please?


My benchmark princess. yang ni memang tak boleh nak remove dari hati dah ni


Iftar together with Benchmark hihi

Diorang ni geng dengan roomate aku tapi dah jadi kawan aku dah hehehe
Diorang yang melayan perangai aku dekat kolej
Alaaa baru sedar tak ada gambar dengan roomate hmm


and now you know why I'm not update my blog for a long time hehe

 

You May Also Like

0 comments